SELAMAT DATANG

Tuesday, June 28, 2011

Amarah yang tidak terbendung..

Aku baru saja balik dari dengar ceramah di surau KMTKsempena Maal Hijrah, esok 19 Jun Kedah cuti umum. dan tajuk kat atas tu adalah berkenaan kisah dua hari lepas, sebelah pagi dalam jam 10.30 ramai sekali pelajar yang masuk ke perpustakaan untuk pelbagai tujuan. entah bagaimana terdetik di hati untuk keluar dari bilik PUSTAKAWAN dengan niat untuk memantau. Yelah pelajar yang ramai buat keadaan jadi haru biru,  tiba-tiba berdesup sebelah aku tempias angin sepoi-sepoi bahasa Sepanyol menempeleng muka aku yang mulanya cool. Pelajar tu berlari macam usop wilcha yang terkejutkan kak Limah, tiba2 ja boleh berlari walaupun kakinya lumpuh terkena traktor bajak sawah.

tiba-biba saja menyirap darah aku,mendidih, mujur tak tumpah ke lantai kuang ajor betul budak ni, aku pun spontan menjerkahnya, "Hoii, dia menoleh kepadaku, Aku memanggilnya, mai sini," pasal pa kamu lari ?. selamba dia jawab, " nak bagi cepat.memang betul jawapan yang dia bagi walaupun ada kelucuan di situ, cumanya tak kena pada tempat. aku dengan nada tinggi menjerkahnya sekali lagi " kamu ingat ni padang ka.!! lagi sekali saya nampak kamu lari siap kamu, dia tunduk sekejap dan berlalu, kejadian itu di saksikan beberapa pelajar berdekatan, dengan dada dan jantung yang masih berdebar, kekesalan dan rasa sedih cepat melata dalam hati, kesal kerana aku tak mampu mengawal marah. sedih kerana menjatuhkan aib manusia di depan khalayak,
aku kongsikan kejadian tersebut dengan seorang Juruteknik, bukan meminta sokongan cukup sekadar luahan perasaan. menurutnya tindakan aku itu wajar kerana pelajar tak boleh di beri muka, rasa bersalah aku cempung sampai ke malam, Aku bukan suka memarahi orang, jauh sekali jatuhkan aibnya, aku gemar bertolak ansur menyimpul bicara dengan budi bahasa, lemah lembut membantu seadanya..kejadian tu terus menghantui aku, sedih bersarang dalam diri tapi apa boleh buat perkara dah pun berlaku..
esoknya dengan  lemah longlai kaki melangkah ke pejabat. tetiba," Hoii Mat, mangkuk hayun betoi, awat hang jalan kot tu, jalan orang dah buat hang tak ikut. tersentak aku, tapi legaaa jerkahan itu bukan untuk aku, aku tidak buat salah apa2, dituju khas oleh seorang yang aku hormati kepada dua orang pelajar yang memintas jalan berumput sedangkan laluan khas untuk berjalan telah wujud untuk digunakan.Aku tergamam seketika, lantas berfikir, kecik je kesalahan budak2 tu, tapi pada aku tetap wajar kerana fikirkanlah signifikannya, tiada jalan mudah untuk berjaya, nak berjaya jangan malas, jangan shortcut sebab tak nak jauh dan susah, sebenarnya aku dan semuaaaa staf KMTK adalah pendidik, aku mendidik mereka untuk patuh kepada peraturan dan larangan, setiap perkara perlu ada undang2 jika tak mereka takkan jadi manusia yang berdisiplin dan tanpa disiplin susah nak berjaya dalam hidup, tak mampu ikut peraturan pergilah berkawan dengan kera di hutan, itu lebih baik..jadi sebelah malamnya tidurku nyenyak kembali..

No comments:

Post a Comment