SELAMAT DATANG

Saturday, June 11, 2011

Hobi part2...

Aku mulakan dengan membaca..memang ini hobi utama aku..sejak darjah 6 aku dah pun mula mengumpul bahan sebagai koleksi bacaan..bahan tu adalah komik..dulu harga komik cuma 60 sen..aku suka baca komik..tahun 80 an dulu..kedai sebelah sekolah Kebangsaan Alor Janggus ada jual komik..komik cerita iron man, spiderman dan macam2 lagi penerbitnya aku tak ingat, sampai sekarang komik2 tu masih aku simpan, bersama koleksi buku2 akademik menjadikan koleksi peribadi aku ada dua rak..dulu result UPSR pun elok aku simpan, tapi banjir beberapa kali telah memusnahkannya .

Aku bukanlah pembaca tegar, tapi memang suka membaca, bila tanggunjawab sebagai seorang lelaki semakin berat, hobi ni kurang sikit mendapat tempat..aku cukup suka dengan buku, buku Dr Tuah banyak aku miliki kerana motivasi santapan paling lazat untuk aku jamah. ada duah buku yang belum habis aku baca..buat duit dengan blog karya Yazid Yahaya dan Rindu Eropah tawan Damascus karya Munir Ramli tak lagi habis baca tak sempat kadang2 letih sangat. Tapi wife aku pembaca tegar..sebulan 6 buah buku , 5-6 majalah..cuma sukar sikit nak kongsi apa majalah yang dibacanya, sebab tak berapa nak sesuai, tau majalah pa? MIDI, majalah untuk wanita yang nak menopous he..he.  kira setahun mungkin dalam 70 buah novel dan buku lah dia baca..aku memang suka dan kami kerap ke Popular cari buku. sekarang ni ada dua rak, aku cadang nak tambah lagi dua rak, memang seronok membaca sebab maklumat dan ilmu yang kita peroleh tu macam zat untuk tubuh. kat kuarters ni pun dah dibanjiri buku.

seterusnya, aku suka melukis, aku mula melukis ketika aku tingkatan tiga, aku masih ingat soalan subjek lukisan untuk percubaan SRP tahun 1991 soalan nombor 5. seekor haiwan ganjil sedang mengusung makanan  ke sarangnya, gambarkan keadaan itu, aku lukis sebagai latihan sebelum exam sebenar, aku tampal lukisan tu kat dinding rumah, tak silap aku lukis semut kot, silap aku semut tu serangga ahhh bedal ja unsur ganjilnya aku lukis kakinya macam kaki ayam he.he. sejak tu aku mula melukis, peringkat awal lukisan aku buat tanpa frame banyak yang rosak sebab ada seranga macam angkut2 ke apa tah ala macam sedara sepupu tebuan gak suka angkut tanah dan buat penempatan haram lak kat lukisan 2 aku yang rosak aku buang, sayang masa tu aku lupa buat koleksi tapi selepas 1995 aku mula framekan dan balut dengan plastik, aku kira mungkin tolak campur darab bahagi ada dalam 40 buah juga lukisan tu. lukisan last sebelum sakit tahun 2007, dua lukisan yang besar, teringin lagi nak melukis tapi tah..tak yakin dah nak pegang berus, tengoklah nanti macamana.

hobi seterusnya adalah memancing, hobi ni tuntut kita supaya sabar, sobar2 jika tak baik pi beli ja kat pasar..cuma janganlah beli ikan kembong, tongkol atau gelama kalau nak cakap beli tak prnah dibuat orang mengail kat sungai dapat ikan tu, laut baru betul. tapi aku nak kongsi pasal memancing dalam bendang, laut dan sungai tu biasa. tapi memancing bendang ni kena ada skill tinggi, macamana nak masukkan mata kail dalam bendang yang padat dengan anak padi tu..aku pernah mengail, dua jam ikan tak makan2 umpan, kalau ikan tu boleh bercakap kena dah aku, " awatlah mamat ni bangang sangat , umpan dok atas perdu padi aku nak makan lagu mana, ooiii..bagi memudahkan proses aku akan turun dalam bendang dan buat lubang sikit. syaratnya, jangan sampai tuan tanah kedaunng nampak, nanti dia ligan dengan parang he.he. oklah banyak lagi hobi aku, nanti lah aku citer lain , esok nak kerja oh ya 7 Jun lepas genap setahun aku jadi PUSTAKAWAN kat KMTK ni cepat masa berlalu kann..ok

No comments:

Post a Comment