SELAMAT DATANG

Tuesday, June 14, 2011

Sukarnya untuk aku mempamerkannya..

Ada sesuatu yang buat otak aku ligat berputar..untuk memikirkan bagaimana untuk melihat dalam gelap tanpa cahaya..untuk menghilang lelah tanpa perlu berehat..untuk kekemasan tempat tanpa perlu mengubah..di kalangan individu yang berkecimpung dalam dunia perpustakaan,pameran semasa, pameran berkala pameran tertutup, pameran terbuka atau apa saja perkara yang hendak dipamerkan memerlukan medium ruang, maklumat, peralatan, sumber manusia dan banyak lagi keperluan lain. aku punya idea tapi untuk menghidupkan kereta tanpa enjin tentulah mustahil. 

dari awal lagi aku melihat bahawa pameran merupakan wadah mempersembah sesuatu pemangkin kepada aktiviti perpustakaan. semasa di Perpustakaan Awam Negeri Kedah dulu, sentiasa aku terlibat membantu menjayakan sesebuah pameran..pernah aku bersama kawan2 menaiki keretapi dari Alor Star ke Padang Besar untuk merasai sendiri pengalaman bila mana aku diarah menyediakan pameran untuk slot Memori perpustakaan. Dengan tajuk "Sejarah Pembinaan Jalan Keretapi di Negeri Kedah, aku menjadi penyelidik hampir 2 bulan, mula mencari bahan untuk mengumpul maklumat. aku terjah stesen keretapi Butterworth untuk cari sumber maklumat..setelah cukup maklumat untuk tujuan itu, aku memerah fikiran mecipta konsep persembahan untuk bahan pameran, aku tentukan keperluan gambar2 yang besesuaian, merangka caption bagi bambar2 tersebut, mengolah susunan maklumat agar tepat fakta yang hendak disampaikan, bukan mudah  kerana karya tersebut dinilai ketepatannya oleh orang awam..aku aturkan keperluan peralatan yang aku perlukan, kakitangan pentadbiran sekelip mata menguruskan..tunjukkan keperluan gambar kakitangan terlatih menyediakan..setelah segala kelengkapan sempurna beberapa rakan akan membantu, idea dan pandangan dibincang bersama, aku tidak keseorangan menempuh cabaran. masih aku ingat aku semadikan sebuah karya seni untuk aku sertakan bersama bahan pameran, untuk tempoh sebulan sajian itu terhidang untuk tontonan, aku puas kerana berjaya menjayakannya, memang aku mampu kerana punya pengalaman

di sini aku ingin lagi mencuba pengalaman yang ada..idea jelas tapi menggerakkannya terlalu sukar..otak ligat berputar mencari kaedah terbaik untuk mempersembah, hanya internet yang menjadi sumber memperkukuh maklumat, memohon peralatan yang perlu entah bila akan diperolehi..aku sering melihat medium mempamerkan bahan yang merupakan warisan tinggalan sekolah, mujur dapat juga medium di sumbat ke perpustakaan sebelum maklumat dapat dipersembah. Aku ligat mencari jalan bagaimana mengadakan pameran tanpa perlu meminta bahan yang diperlukan..setelah beberapa hari Aku bersyukur kerana sudah nampak laluan untuk meredah, aku terpaksa berkorban untuk satu kejayaan. aku tidak boleh lagi manja dengan hanya tahu meminta. aku keluar mencari sendiri barang keperluan, memerah fikiran kerana tidak ada lagi sebarang pandangan. aku telah pun mendapat idea bagaimana menjaya pameran tanpa peruntukan tetapi tetap kena berkorban..keadaan disini terlalu berbeza, kalau sekupang pun nak berkira alamat kmtk takkan kemana. aku pun memejam mata atas sumbangan kecil dari poket atas nama pengorbanan.. takkanlah rela menunggu lama untuk sesuatu yang amat diperlukan, sedangkan keperluan begitu mendesak , tanpa bahan tu kerja tak jalan..jadi berkorbanlah aku setakat mampu..syabas kepada indidu yang aku nampak telah berkorban untuk kecemerlangan kmtk, menjalankan tugas walau mengalir duit dari poket sendiri..yang berkorban masa dan keringat..warga terbaik adalah warga yang menyumbang bukan hanya tahu meminta2..

No comments:

Post a Comment