SELAMAT DATANG

Saturday, May 11, 2013

Peringatan dari mayat dan kubur..

 Sabtu 11 Mei 2013..8.31 malam lokasi masih sama.. 

Buku ke-empat untuk tahun ni yang baru tamatkan bacaannya.."Peringatan dari mayat dan kubur". Buku ni aku beli kat kedai mamak yang jadi rutin aku berkunjung setiap bulan..dapat murah sikit. Buku ni terbitan Utusan Karya..Memang aku suka baca buku-buku yang berkisah pasal mayat dan kubur ni..ada 32 kisah yang dipetik dari koleksi majalah Mastika..membaca buku seperti ini sedikit menginsafkan..banyak cerita yang di cungkil dari pengalaman pengurus jenazah,pengali kubur dan individu lain yang terlibat dengan jenazah..

Aku cuma terfikir dari cerita yang dikisahkan..kadang-kadang memang sukar nak diterima akal sebab kita tak pernah tengok dan alami sendiri tapi aku percaya kisah-kisah memang pernah berlaku..Dulu semasa Arwah ayah masih ada aku sempat tanya dia tentang pengalaman dia menjadi pengali kubur..Ayah memang seorang pengali kubur di kampung cuma seingat aku tak banyak yang dapat dia kongsikan biasa ja..atau mungkin aku tak pandai nak tanya dia maklumlah aku pun tak berapa nak faham sangat perkara ni..

Aku dah tak sempat nak cungkil lagi isu bab-bab kubur dan mayat, mungkin lepas ni tengok la bila dapat sembang dengan abang ipar aku..mungkin dia ada pengalaman..dia pun kadang -kadang orang minta gali kubur jugak. tapi tak lah sehebat ayah..OK jumpa lagi..Bacalah...
Cerita last adalah tentang Tok Adi tanah kubur..


No comments:

Post a Comment