SELAMAT DATANG

Tuesday, May 7, 2013

Mudahkan jangan susahkan..

2 Mac 2013...Sabtu 7.31 malam...

Dah masuk bulan Mac dah..cepatnyaaa masa. Untuk post kali ni.aku imbas kembali apa yang aku lihat berkaitan satu prinsip pengurusan yang diamalkan oleh seorang ketua..Suatu ketika dulu ketika aku bersama "bekas bos" ke pejabat Canselori UUM..pada ketika itu terdapat beberapa orang sedang menunggu untuk suatu urusan..bertanya si bos kepada anak buahnya"Depa nak apa tu?.."depa cuma nak ambik maklumat program yang nak buat minggu depan" jawab si Petugas..."Bagi cepat jangan bagi depa tunggu" Itulah ungkapan yang buat aku kagum dengan pengurusan di situ ketika itu..

"Mudahkan jangan susahkan" karya penulis yang sempat aku jumpa masa Pesta buku 1 Malaysia dulu..tapi dek banyak sangat buku kat tangan, maka terlepaslah peluang aku untuk bersalaman,bertepuk tampar,bergurau senda dan bergusti lengan dengan Syed Alwi Al-Atas...buku ni aku baru habis baca..terbitan Galeri Ilmu dengan harga RM21.00..Buku ni best sebab banyak cerita dan kisah tauladan yang mampu mencerna otak untuk membiak sifat positif dalam diri..

Buku ini menyarankan kita untuk menghadapi permasalahan hidup dengan renungan mendalam tentang cara menghadapinya..jangan diberatkan otak dengan hal-hal yang kita tak pasti..mudahkan dan jangan menambah rumit sesuatu masalah itu dengan tindakan yang bodoh..kita harus bijak mengendalikannya..hidup itu mudah jika kita anggap mudah..tapi janganlah semua perkara kita ambik mudah pulak..

Aku kongsikan satu kisah yang diceritakan oleh penulis yang aku ubahsuaikan mengikut pemahaman aku..suatu ketika penulis menziarah seorang tokoh terkenal..dirumah tokoh itu banyak sekali tingkap dan pintu yang dibiarkan terbuka dan memang tidak berkunci..dengan aset bernilai yang ada di rumah tersebut buat penulis terfikir..tidakkah ada kebimbangan atas kecurian atau kehilangan harta benda..tokoh itu menegaskan bahawa..jika nak mencuri biarlah..itu dah kerja mereka..ini tak patutlah jadi prinsip kita...


dan satu lagi kisah adalah mengenai seorang hamba Allah telah kehilangan sebentuk cincin suatu malam..ketika tercari-cari cincinya yang hilang di suatu kawasan lapang dengan disinari cahaya beliau didatangi seorang yang ingin membantu...puas mereka mencari tapi tak jumpa-jumpa..maka bertanyalah lelaki yang ingin membantu kepada lelaki yang kehilangan cincin tersebut.."Dimana tempat cincin tersebut jatuh...lelaki itu menunding jarinya kesebuah gudang berhampiran..habis kenapa cari di sini..tidak di gudang itu..tanya lelaki yang ingin membantu dengan rasa bengang..jawablah si lelaki kehilangan cincin.."saya cari kat sini sebab cerah senang nampak, kalau dalam gudang tu gelam , mana nampakkk..itulah kita janganlah ambik mudah sampai jadi bodoh macam ni ya...



Buku pertama di baca 2013..



No comments:

Post a Comment