SELAMAT DATANG

Tuesday, May 21, 2013

Dari Alor Star ke Cameron Hingland...Part 1

7  Mei 2013 Selasa Jam 9.10 Malam pada lokasi biasa..

Bulan Mei dah..untuk post2 sebelum ni harap tak terkeliru dengan tarikhnya sebab ada post yang lain tarikh tulisnya dan lain pula tarikh publishnya..Aku buat draf dulu.. pas tu aku lupa nak publish ..

Apa pun kali ni aku nak kongsikan pengalaman aku dan keluarga bercuti di Cameron Highland baru-baru ni..Sebenarnya dari tahun 2012 lagi aku nak buat rombongan keluarga bercuti ke Cameron Highland tapi banyak sangat halangannya..ada adik beradik yang tak dapat ikut, tak mau ikut dan ada yang takut..tah apa yang ditakutkan aku pun tak tau..Aku siap offer lagi penginapan, tambang, tol, minyak aku tanggung..cuma bawak sikit belanja untuk makan,minum dan shopping...tu je..

Maka pada 19 April dan 20 April 2013 lalu..kami dengan 3 buah kenderaan  seramai 15 orang termasuk beberapa anak saudara aku bergerak pada jam 7.30 pagi dari Alor Star..Sehari sebelum tu yakni pada hari Khamis aku siap servis Viva aku tu untuk keselamatan..

Sekitar jam 9.30 pagi, perut dah mula berdondang sayang..Jadi kami singgah kat RnR Gunung Semanggol untuk makan pagi..menu pagi tu biasa la...bihun dan nasi lemak..Jam 10.30 kami bergerak meninggalkan RnR tu..Sekitar 11.30 kami masuk ke Simpang Pulai..Bawak mak jalan2 ni risau jugak aku..sebab tu aku ajak dia naik kereta aku..bukan pa takut dia pening..melalui Simpang Pulai ni tak lah mencabar sangat..dan blog2 yang menulis pengalaman mereka ke CH cukup membantu aku...

Sekitar 12.30 Tengahari bila dah dapat rasa sejuk dan nyaman tu... aku matikan aircond dan buka tingkap..sebelumya kami dapat lihat deretan gerai2 milik orang asli disitu yang rata2 jual madu,kraftangan dan buah-buahan...
Dari dalam kereta...


Mungkin ujian Allah sedikit bila secara tiba2 kereta Vios milik anak saudara kena "Asma" dia semput2...kami berhenti lebih kurang 1 KM di depan manakala Vios yang semput tu memang tertinggal di belakang... masa tu aku dah risau..Wira anak saudara aku yang seorang lagi di depan kami...dengan budak2 yang tertidur..puas juga kami menunggu di situ...mujur ada ladang sayur dekat situ yang buat hilang jemu...
Ladang tempat kereta meragam..

keputusan yang ambik adalah tinggalkan Vios untuk sementara dan "sardinkan" Viva dan Wira...bergerak terus ke Rainbow Hotel..sedikit sesak..maklumlah Jumaat tu orang Perak cuti ...Check-in hotel jam 2.30..lima bilik aku booking no.102 hingga 106..memang aircond tak da ya..tak yah buat2 pelik..yang aku perasan tingkap depa buka siap2...
Menunggu untuk check in..

Maka cerialah..kami bercuti.. masing2 pakat dok gila melawat bilik ...dok tengok saiz bilik yang berbeza dari segi keluasannya...dan keperluan kami..aku kira ada ahli keluarga aku yang pertama masuk hotel..almaklumlah orang kampung..memang niat aku sebenarnya nak mereka rasa sesuatu yang mereka hanya dengar dan cuma bayangkan sebelum ni..biar kini mereka alami sendiri...

Jam 4.00 petang..lokasi pertama lawatan kami di CH ni adalah "Sungei Palas Tea Centre...gerimis sikit petang tu...memanjat tangga yang mendaki dengan langkah perlukan kudrat buat aku risaukan kan mak...maklumlah dia ada penyakit...takut dia rebah terduduk..tapi MasyaAllah mak akuuu..dia panjat tak nampak penat puunn..walhal kat rumah asyik mengadu sakit sana sini...
Biasa tengok kan tempat ni..


Sampai kat atas tu aku cari mak...nampak ok ja...BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment