SELAMAT DATANG

Sunday, July 5, 2015

Seorang OKU dan lesen Memandu part 11...

23 September 2014 ...selasa
10 44 malam
kuarters..

Petang 22 September 2014,menyaksikan debaran dalam dada aku berombak kencang, semua gara2 ujian JPJ. Petang tu juga,lega bila cuti aku dah diluluskan bila aku check Hrmis..Aku kunci pintu bilik aku dan pintu utama  Library..terus balik kuarters dan tunggu wife untuk balik ke Pokok Sena..

4.45 pagi 23 September aku bangun untuk laksanakan beberapa solat sunat, khas untuk doakan semoga urusan aku pagi ni akan Allah permudahkan. Debaran kian kencang.

7.45 pagi, 23 September, kami sampai di KV, Calon semakin ramai kerana hari ni selasa,khas untuk ujian JPJ bagi kereta dan motor, Seperti biasa kami lekatkan stiker L, kemudian seperti biasa juga perut meragam untuk sekian kalinya akibat cemas,risau,takut,gelabah,ketar dan segala mak nenek perasaan negatif.

Seperti yang dimaklumkan sebelumnya, calon - calon bagi ujian kereta dan motor tak perlu masuk ke pejabat pentadbiran,sebaliknya terus ke pondok masing2..Di pondok B aku lihat sudah ada calon menunggu, semakin lama semakin ramai, masa tu, aku keliru tentang lokasi nak meletakkan kereta ku, cikgu F suruh letak dekat pondok, tapi aku pun tak tau lagi no.giliran yang akan diberikan kepadaku, istimewa seperti ujian QTI dulu atau sebaliknya.Jadi aku buat keputusan untuk parking di  tempat biasa, yakni di bawah parking pelawat tepi pokok.

8.45 pagi,hadir beberapa orang tenaga pengajar KV berbaju korporat merah, memberi taklimat, tugas mereka ada untuk mengagihkan  nombor giliran dan terangkan kepada calon apa yang perlu dibuat. Antara yang diterangkan adalah"hari ni minggu kedua terakhir untuk calon diuji oleh JPJ menggunakan sukatan lama, jika kamu gagal hari ni, dan gagal untuk dapatkan tempat untuk ujian minggu akhir sebelum masuk bulan Oktober, kamu akan diuji mengikut sukatan baru, ada tambahan dalam slot ujian dan pastinya lebih sukar , jadi buat elok2"..

itulah yang aku ingat..masa tu aku sangat2 risau,cemas dan takut..L mati 29/9 dan insuran tamat 3/10 aduss perit kalau gagal hari ni..aku berdoa dan terus berdoa dalam hati agar Allah mudahkan urusan aku. dan pastinya duit akan terus melayang kalau gagal hari ni..

Aku ingatkan ada keistimewaan yang diaturkan oleh KV untuk sistem giliran ujian bagi calon OKU macam aku, tetapi HAMPAS PADI..aku dapat no 22 sesi ke 2, ada 4 sesi termasuk sesi ulangan dan setiap sesi ada lebih kurang 40-50 orang calon..bayangkan..aku agak waktu tu hampir 200 calon hadir untuk ujian.

Aku memang gugup,pertamanya untuk memberi "signal" kepada mata calon normal bahawasanya pagi tu ada calon OKU dan akan bersama mereka menduduki ujian..sejujurnya aku dah buang jauh2 rasa malu tu. tapi rasa cemas aku tak mampu buang..Jadi bila aku dapat no giliran dan audien dah sedar kehadiranku,rasa cemas tu hilang 50% 

Pihak JPJ sampai jam 9.00 lebih..seorang pegawai tampil memberi taklimat bagi pihak JPJ.."Ada tak calon yang mengandung,cacat,tangan lembik sebelah atau seumpamanya pagi ni? Aku angkat tangan dan berdiri" ya, encik masalah macam mana? saya calon OKU...aku berdiri dia tanya aku ada surat doktor tak..aku kata ada, aku lekat stiker oku tak pada kereta, aku kata tak lah pulak, dan dia tengok kepada cikgu2 KV yang membantu" dia pelekat L je lah tuuu kereta dia..cikgu KV menunding jari ke arah kereta aku "pegawai tu cakap..dia patut lekat stiker OKU !!...dan kemudian  dia diam... lepasss.

kami diminta keluarkan IC dan lesen L yang disusun gambarnya di depan agar mudah semasa proses pendaftaran, nada suara mereka menjadi tinggi dengan wajah serius bilamana ada calon2 lambat bergerak dan tak paham arahan. ini menambahkan cemas aku..Aku disoal lagi masa pendaftaran guna kereta sendiri ka encik? ada surat doktor tak..aku bagitau yang semua dokumen aku dah serah kat sekolah dah..masa ni memang aku rasa  pelik KV buat apa ? takkan tak bagitau kat JPJ dan serah maklumat calon, dok mai tanya perkara asas macam tu..apa yang KV buat...sepatutnya jika calon OKU macam aku ni patutnya JPJ tak tanya apa dah sebab ada rekod calon dan maklumat calon , YA KV HANYA TAU KAUT DUIT ORANG..senang cerita

Kemudian kami diminta menunggu di pondok C dan sebelum tu aku minta tolong salah seorang cikgu KV kat situ untuk ubah kereta ku ke lokasi pertama ujian..kami diuji dengan calon satu hingga calon ke 10 sesi pertama dan seterusnya calon 20 hingga ke calon 30 dan begitulah seterusnya..setiap calon yang selesai membuat ujian bukit,parking dan tiga penjuru akan meletakkan semula kereta ke lokasi asal iaitu di lokasi ujian bukit.. 

Bila no.giliran aku di panggil, aku masuk ke dalam kereta, masa tu aku jadi panik, tiga minit aku terkial-kial nak pakai tali pinggang,jari berpeluh dan mengeletar..masa tu aku tau puluhan mata memandang ku dan aku langsung tak melihat apa2 selain tali pinggang.Mujur salah seorang cikgu yang incharge kat situ,tolong tarikan tali dan aku hanya harus masukkan soketnya sahaja..itupun gagal..gagal cubaan pertama..dan bantuan  kali kedua barulah tali pinggang kemas aku pakai..

Untuk ujian bukit aku buat dengan baik..bila ditanya no giliran oleh pegawai JPJ tu,aku bagitau dan angkat tangan , lalu turun untuk buat parking dan tiga penjuru..semasa parking lebih kurang 5 inci lagi tayar depan sebelah kanan nak mencecah line kuning iaitu semasa mula2 membelok untuk masuk parking..mujur tak kena line,selebihnya ok dan aku terus bawa kereta  dan letakkan pada lokasi untuk buat ujian jalan raya..kemudian aku berjalan kaki ke lintar dan bergerak ke pondok berdekatan litar 3 penjuru untuk tandatangan borang..Alhamdulllillah AKU LULUS ketiga2nya..

Aku kembali ke pondok B untuk menunggu ujian jalanraya, kereta yang aku parking sengaja aku tak lockan agar mudah aku masuk nanti..lebih sejam menanti..sedangkan calon selepas aku pun dah dapat buat ujian jalanraya, masa memang aku pelik..aku guna kereta sendiri woooi awat lambat sangat kata hati aku .."Abang..!!abang tunggu sat na..jerit seorang cikgu KV yang bertugas...Akhirnya jam 12.30 aku dapat arahan dari seorang pegawai JPJ yang incharge semasa pendaftaran tadi.."Encik!!!Encik pi masuk dalam kereta hidupkan kereta,buka aircond bagi sejuk dan tuggu..garang gak dia ni..

Aku ready dalam kereta, tup2 masuk dalam kereta pegawai lain.eh..sila masuk tuan..aku pelawa dia..lepas buat 5 step sebelum memandu, aku baca doa naik kenderaan minta izin untuk mulakan perjalanan...aku hanya tau kod laluan selepas sampai simpang..ke kiri laluan 2 dan ke kanan laluan 1. Alhammdullillah pegawai JPJ ni.. sangat2 ok..lembut saja patah bicaranya..mengiyakan pandangan aku, dan perbualan kami sangat meriah..jumpa 20 minit macam kenal 20 tahun, Alhamdullillah...

Setelah selamat sampai semula ke KV kami bersalaman dan dia maklumkan yang aku boleh uruskan permohonan lesen sendiri atau minta KV uruskan..aku turunkan tandatangan dan hantar borang tu semula ke pondok B, cikgu KV tanya lagi samada aku nak buat sendiri lesen atau minta sekolah uruskan..Aku maklumkan yang aku nak KV uruskan..

kemudian aku ke pejabat KV. "dah lulus dah ka? Ha.aku sendiri tak pasti samada aku lulus atau tak jalan raya sebab aku lupa tengok borang tu..main serah balik ja..sebab pa tak tau..Panasss dan letihh ..ingat nak balik ja..Masa daftar nak buat lesen , cikgu perempuan yang bagi taklimat masa QTI dulu ada di kaunter..dia bagitau kat aku di mana aku boleh dapatkan stiker OKU,Pelekat P dan buat gambar segera untuk lesen..mujur ada maklumat ..

Dek kerana telah bercuti,kami langsung ke Pokok Sena untuk ke kedai gambar..sebelum tu aku berjumpa Kak Pah,rakan lama di PPAK dulu, kebetulan dia tunggu anaknya  ambik ujian motor..bila gambar siap..kami bergegas semula ke KV bagi gambar dan bayar RM65 untuk lesen..sikerani pun keliru..aku kelas A bukan kelas D, dia kata KV akan cuba buat dulu..tak boleh aku terpaksalah buat sendiri jugak

Kemudian kami ke Langgar untuk dapatkan stiker OKU dan pelekat P..stiker OKU 2 keping  RM 6.00 dan P RM 2.50..Kemudian kami balik ke Pokok Sena...

Inilah cerita pengalaman aku seorang OKU untuk dapatkan lesen..susah jugak..masa dan duit ringgit banyak melayang..apa pun, Terima kasih yang tidak terhingga pada wife yang bersusah payah selama hampir setahun ni dan paling penting..ALHAMDULLILLAH TERIMA KASIH YA ALLAH.. 



No comments:

Post a Comment