SELAMAT DATANG

Sunday, December 21, 2014

Seorang OKU dan lesen Memandu part 2...

Oleh kerana kereta kami excident..bulan April 2014 barulah aku dapat daftar untuk belajar kereta..wife syorkan di KV..Konsortium Vila maju Sdn Bhd, dekat Telok Jamat...diberi sedikit penerangan tentang step2 untuk dapatkan lesen..kos semua hampir RM 800.00 jugak..mula2 depa tak mengaku ada pemohon oku yang pernah belajar kat situ dan dapat lesen,tapi lepas sembang2 depa bagi jugak maklumat calon tu kat aku..

3 Mei 2014 Sabtu aku daftar ambik KPP 5 jam..dua slot hari sabtu tu..mula jam 9.30 pagi mula dengan ujian rabun warna...30 soalan ditayang kat slide , aku hampir kantoi gagal...yela slide putih dah tu buka lampu terang2..pas aku minta lampu di tutup barulah aku boleh jawab..masa tu aku pakai selipar SATU KESALAHAN.. memang aku tak tau ..mujur lepas..., penceramah kerling ja..dan masa tu jugak aku antara calon paling tua..banyak benda yang dikongsikan antaranya beberapa movie yang menunjukkan kemalangan 2 yang berlaku..

Jam 1.00 Sambung slot kedua,kali ni penceramah veteren, Haji Rahim nama dia..slow and steady je..lawak gila dia bagi ceramah..buat kami tak bosan best..tapi aku tetap serius dengan banyak soalan keluar dari mulut aku..yelah ..duduk depan sekali dan banyak tanya sebab aku nak tau banyak benda..Dalam kepala aku masa tu, aku fikir dengan serius, "Bolehkah aku ambik lesen ni ?..Aku kena strok ni..jari jemari kebas tapi tangan masih kuat untuk angkat beban walau seberat 30 kilogram..memang risau tapi tempuh sajalah..apa nak jadi, jadi. selain wife,mak mertua pun merupakan penyokong kuat..

kelas tamat jam 4.00 petang, kami disyorkan beli CD untuk persediaan ujian komputer...aku beli, cuma RM5.00 ja satu...

Kemudian dengan bantuan CD tu aku buat betul2..baca buku panduan tu khatam 2 kali..balik kerja ja aku buat latihan..markah lulus 42 ke atas..aku kerap gagal susah jugak soalan dalam set CD tu..

bersambung..

No comments:

Post a Comment