SELAMAT DATANG

Saturday, November 8, 2014

Seorang OKU dan lesen Memandu part 1...

2 Ogos 2014 Sabtu 
9.09 malam...

26 Disember 2013..Khamis...Atas desakan wife selepas beberapa tahun aku dengan sikap acuh tak acuh ke JPJ, Kali ni JPJ Alor Star telah pun berpindah ke Suka Menanti..kali ni bangunan baru,banyak kaunter yang disediakan,kedudukannya pun lebih kemas dan tersusun.

Kami tercari2 arah tuju,maklum lah tempat baru..Aku jumpa seorang kawan yang memang aku kenal, Nasir memang nama dia, lama dah kenal dia pun OKU jugak, dah dapat lesen pun dan dia bertugas di JPJ tu...aku tak mengharap dia untuk tolong aku sebab dia pun minta tolong bos dia masa pohon lesen dulu..

Dia cuma tolong tunjuk kaunter untuk pemohon OKU ja..tak pa la..Dikaunter no 1..kami di beri penerangan ringkas tentang proses untuk OKU ambik lesen..aku ulang "penerangan ringkas" dari seorang staff yang gred dia 17 aku kira..dia bagi borang dan minta aku buat pemeriksaan di HSB..tak boleh lagi di klinik biasa dah tambah kerumitannya..dia bagitau aku bila aku tanya itu dan ini..senang ja.."Encik...Encik buat satu2 dulu cik...mula2 dapatkan laporan doktor dan bawa mai kat kami, buat tu dulu...

Aku dan wife terus ke HSB..terus ke klinik Ortopedik...rupa2nya..prosedur dah berubah..kami diminta ke Bahagian Rehabilitasi...staf tu bagitau pemohon OKU perlu ke situ dahulu untuk beberapa prosedur pemeriksaan dan pulih cara...semakin rumit.. di Rehabilitasi, kami di beri tarikh temujanji..27 Februari 2014 hari Khamis..cuti lagi aku...

27 Februari 2014...puas menunggu aku dipanggil untuk pemeriksaan mata mujur lepas walaupun kesan strok buat mata kanan aku kabur..tapi lepas Alhamdullillah..bila jumpa doktor aku bagitau kat doktor muda tu yang aku kena strok..apa lagi..aku diasak soalan bertubi2..aku fikir kali ni kalau aku sembunyikan penyakit aku masalah akan timbul kemudian hari ,baik aku berterus terang ja..

Aku di minta hadir lagi di HSB untuk Cara pulih kerja...bahagian ni diwajipkan untuk melihat kemampuan fizikal pemohon,banyak peralatan yang disediakan di sini tapi bila tengok aku, pegawai perubatan tu cuma sembang2 ja dengan aku, dia anggap aku tak perlu pun menjalani pemeriksaan...dia buat laporan dan selesai...

Bersambung...

No comments:

Post a Comment