SELAMAT DATANG

Tuesday, January 14, 2014

Ke Ladang Anggur Beris..& Tanjung Dawai..

14 Jan 2014..Selasa 5.18 petang lokasi biasa.

Bersempena cuti Maulidurasul hari ni, kami tak bercadang pun nak balik kampung. Satu hari saja..Rasanya lawatan pertama tahun ni adalah ke Ladang anggur di Beris, Sik Kedah.

Dari kuarters kmtk,kami bertolak jam 8.40 pagi. Dek kerana tak pernah sampai dan takut sesat aku mintak tolong kat "PAPAGO" minggu lepas kami dah update papa ni..jadi tah macam dia senyap ja tak bagitau belok kiri ke belok kanan bila jumpa simpang..pelik gak..pas tutup dan buka semula baru ok..

Sebenarnya mudah ja jalan nak ke beris ni..tapi dah tak pernah sampai risau jugak la..Kami sampai jam 9.40 pagimelalui jalan Sik-Jeniang ...mulanya nampak macam tak beroperasi..senyap ja..ada la dua tiga buah kereta dan motor kat parking staff tu...jumpa seorang pekerja tu..dia tunjuk arah kuanter tiket..Sekarang tiket untuk dewasa adalah RM 6 dan kanak-kanak RM 3...kalau tak silap dulu 4 untuk dewasa dan rm 2 untuk kanak2...yelah semuanya naik..hujan ja yang turun..kalau hujan pun naik jugak alamat lah..

Menyelusuri tempat ni tak lah best sangat pun. tambah pulak aku dengan wife saja..kalau bawak budak2 ada sikit lagi bestnya..melalui ladang ni terutama pada bahagian akar pokok anggur tu kelihatan kesan baja kompos yang di gunakan..ada bau yang sedikit busuk...cuma aku kagum melihat batang pokok yang berusia 6 tahun tu..pekerja ladang asyik memerhati kami..tak da kerja nak buat atau depa jadi CCTV..kalau2 kami petik buah..aku pun tak tau..dari salah seorang pekerja tu lah aku dapat tau batang anggur tu dah 6 tahun usianya..

Selepas membeli 1 pek anggur berharga RM15.00 sebotol jus dan mineral kami pun bertolak balik jam 10.30 pagi untuk ke satu lagi destinasi iaitu Tanjung Dawai..

Perjalanan ke Tanjung Dawai melalui jalan Bedong - Guar Chempedak..kalau dari kolej tentu lebih dekat..tapi dah nak ke Beris dulu..sampai kat Tanjung Dawai lebih kurang 12.15 tengahari..Arked Tanjung Dawai macam kompleks Pekan Rabu jugak la..dulu zaman sekolah aku datang naik motor dengan kawan-kawan..lama dah...siap naik bot ke Pantai Merdeka lagi..tapi hari ni datang cuma nak beli ikan masin,ikan bilis dan keropok lekor saja..di dalam salah satu kedai yang kami singgah tu..layanan dari penjual tu ok lah, perempuan, rasanya 20an umur nya..masa aku telefon kakak aku untuk bertanya kalau2 ada pesanan untuk di beli..si penjual bertanya pada wife.."kak tangan abang kenapa"? KENCING MANIS KE?? Alahai adik oi ada ka kencing manis..mana ada kencing manis serang tangan!!! selalunya kaki..(tiada gambar di Tg. Dawai) 
tolong promote dalam panas pagi..

Aku ambik gambar ni..tak sangka..main tekan ja..
wife cakap kat sipenjual tu "Sejak lahir" kalau aku jadi wife aku bagitau dia...suami akak tu lupa nak ambik tangan dia masa "chekout" dari perut mak mertua kak..
gambar aku saja lah..

kat depan pintu..



No comments:

Post a Comment