SELAMAT DATANG

Tuesday, March 5, 2013

Jakarta aku datang..part 4

Jam 8.19 malam..hari Selasa 6 Februari 2013...

23 Januari 2013 RABU

Aku bangun awal 4.30 pagi selesa tidur kali ni..Lepas solat subuh aku tengok tv siaran Indonesia..antaranya Trans 7,TVRI dan No.TV, sesekali tengok rancangan di tv-tv nibest jugak sebab ada rancangan yang sedikit berbeza dengan rancangan tv di Malaysia.Cuma yang aku perasan rancangan beritanya cukup panjang jam 4.30 sampai jam 6.00 pagi tak habis lagi..

Jam 6.30 ada pelayan hantar sarapan pagi..ada teh indon dengan nasi goreng..aku rembat betul2 sebab  lapar..dan jam 7.00 pagi kami turun dari rumah tumpangan ni untuk naik kenderaan sewa keluaran Toyota dengan panggilan "Kijang Innova yang sedia menunggu kami sebab dah booking..tunggu lah dia..kami ke rumah sewa adik untuk menjemput "bibiknya" dan seorang rakan untuk turut serta ke Bandung..
Nasi goreng pagi tu..
Bekas kawah gunung berapi kan..

"berapa lama ya pak untuk ke Bandung"? itu soalan cepu emas aku tanya pada drebar tu..muda ja tapi aku bedal ja bapak pun bapak la.."kurang lebih 3 jam!!mak aii jauh jugak..Bapak ini dari mana ya? dia tanya aku..dari Malaysia...ooh Saya fikir dari Indonesia..omongnya serupa dari Indonesia..Tak lah saya bisa cuba-cuba aja pak..

Bila nak mai pulak tak tau la.
Perjalanan amat memenatkan jam 11.30 pagi kami sampai di "Taman Wisata Alam,Gunung Tangkuban Parahu",turun ja dari dari kereta sejuk sangat dan kami dikerumuni hampir berpuluh-puluh jurujual yang ingin menawarkan barang jualan mereka..mereka memujuk..memujuk dan mengkekori kemana saja kami pergi..macam kucing lapar ikan..

Yang kecik tu..kedai-kedai jual cenderahati
Tempat ni umpama Cameron Highland..ada bekas seperti gunung berapi...dan berbau pada udaranya sedikit busuk pada aku.menurut bibik tu..bau belerang..pada waktu tu ramai pelancong dari Malaysia..keadaan tempat berlereng dengan pemandangan yang indah..untuk orang yang baru kahwin tak sesuai datang sini..mesti tak boleh nak buat pa sebab sejuk sangat..he..he.. dah tu gerimis mengundang pulak..

kami bertolak pulang selepas sejam di sini tanpa membeli apa2..jam masa bertolak tu dalam 12.30 tengahari..untuk turun memang cepat..aku tengok kereta motor memang banyak..hon sentiasa berbunyi dan semua pemandu macam sporting..kalau kita di sini...bertumbuk tarik rambut dah..sampai satu simpang selepas lampu isyarat tu...bapak polisi telah menahan kenderaan kami..drebar keluar berbincang..lama jugak bincangnya..last2 drebar masuk dan mintak pinjam RS20,000..katanya pak polisi tu mintak..dia kata dia tak buat salah apa pun..polis tu kata dia bawak kereta ke kiri dan kejap ke kanan..tu ja kalau nak soal jawab pergi balai..tak nak bayar 20,000..faham tak..apa tu..RM 5.00 ja duit kita..terdesak kot..Drebar kata dia pinjam sekejap 20,000 nanti potong balik..kat sini kita sewa kenderaan dan bayar upah pemandu..tol,minyak penyewa tanggung..

Lokasi kedua, kami adalah "Pasar Baru Trade Centre Bandung" jam 2.30 baru sampai..tempat ni kononnya murah untuk beli barang buat "ole-ole" katanya..tak ubah macam Pekan Rabu..kami parking pada lantai atau tingkat 6..dah mula bershoping moping turun sampai lantai 2.."beli lagi pak..ada duit lagi...beli lagi pak"boleh beli lagi pak..ada duit lagi..macam tu la ayat power jurujual tu tengok pelancong-pelancong yang datang...kami keluar dari tempat tu jam 5.00 petang..singgah ni "Kartika Sari" beli manisan dan kuih..singgah makan di Restoran Kebayan yang menyajikan makanan Sunda..

6.30 bertolak balik ke Jakarta..melalui detik yang sama dan memenatkan..macet pulakkk...waduh bisa kelenguhan buntutku..macam nak lari keluar dari kenderaan tu..

Jam 10.30 malam baru sampai..waduhhh dari jam 7.00 pagi..bisanya...terus tidur lepas jamak solat..