SELAMAT DATANG

Saturday, December 29, 2012

Nostalgia timur kembali lagi..

Dah tak lama nak masuk tahun baru..lagi dua hari..hari ni 29 Disember 2012..2013 selamat datang cepat sungguh masa berlalu.Sekarang dah 8.27 malam..Cuma kali ni aku bukan nak sembang soal kedatangan 2013 tapi satu suasana yang akan berulang bila tiba musimnya..Angin timur mendayu-dayu menampar muka setiap saat ketika aku di kampung. Lalu dengan kesibukan musim cuti sekolah yang bakal tamat membuatkan kenangan segar semula apa tidaknya pada musim beginilah dulu aku sering ke sungai memasang "Taut" yakni sejenis alat menangkap ikan..samada dicacak pada kaki sungai atau ditanam juga dibibir sungai..dan ketika inilah gamaknya ikan Haruan sedang mencari pasangan jadi banyaklah kaki pancing di sepanjang sungai menjalankan aktiviti mereka pada sebelah petang..

Aku banyak nostalgia ketika tiba musim ini dulu..biasanya dulu sehingga April barulah musim hujan kembali..melewati tempoh yang panjang itu dan setelah padi dituai ,lapangan bendang yang luas membolehkan kami bermain Wau yang sungguh menyeronokkan..musim berangin yang kering ini juga mengamit kenangan bilamana musim persekolahan bakal bermula..masa tu tahun2 hujung 80an..bila dapat maklumat tentang penjualan buku di Koperasi sekolah aku amat teruja untuk membeli buku dan peralatan sekolah..seingat aku pada slip keperluan alattulis yang dibekalkan,aku cuba membeli keperluan mengikut kemampuan ayah..konon nak save budget tapi bila serah slip tu pada guru yang bertugas di kedai koperasi tu..selamba ja dia ambik semua buku..apa yang dipotong entah kemana.. masa tu kita taktau sangat apa yang  diperlukan jadi atas cikgu lah apa pun..

Hari ni semua tu nostalgia..tapi angin timur tetap hadir..dengan kenangan silam itu..Rindu pada kenangan bila sampai dirumah dengan debu masih dikaki aku perlu kesekolah semula  untuk bermain bola untuk pasukan rumah dan pulang ketika matahari hampir terbenam selepas singgah membeli tembikai berdekatan sekolah..Keadaan sudah berubah angin timur tetap bertandang dan aku tetap menyambutnya dengan cara berbeza....SELAMAT DATANG 2013...   

No comments:

Post a Comment