SELAMAT DATANG

Thursday, September 6, 2012

Diari teman terkini...

Bersua kembali pada detik dan saat ini..Hari ni 6 September,hari Khamis, seperti yang selalu aku sebut detik waktu terus berlalu dan masa pantas beredar..Sekarang jam 4.18 petang. Aku tak balik kampung petang ni. Kami bercadang nak balik pagi esok selepas singgah pasar pagi atau Nat kat Bukit Besar.

Apapun aku ingin berkongsi sebuah buku yang baru selesai aku baca minggu lepas, buku ni wife yang beli. Biasanya dia banyak beli novel.."rindu dijiwa" menghapai sepi, selagi kaki berlari,tingkap ditepi meja, Di bawah ketiakmu ada sesuatu..angin dari dalam seluar he.he dan banyak lagi novel2 yang berlambak kat rumah dan kuartes ni..Oleh kerana  buku yang satu ni menarik perhatian dan bersifat motivasi dan tarbiah, aku sudi luang waktu menatapinya..aku kongsilah satu kisah dalam buku ni yang agak menarik untuk dikongsi bersama..

Buku dengan tajuk "Catatan Penglipur Lara Sang Majistret" tulisan Zabidi Mohamed keluaran Galeri Ilmu setebal 255 muka surat pada harga RM 20.00. Buku ini dipecahkan kepada beberapa kisah melalui episod2 pendek yang buat kita mahu cepat menghabiskan bacaan..memang santai..

Menarik untuk aku kongsikan adalah kisah satu kemalangan yang menimpa sekumpulan jemaah Tabliq yang selesai menghadiri suatu perhimpunan di Terengganu. Kemalangan yang mengorbankan 3 penumpang daripada 18 orang penumpang dalam hanya sebuah van..bayangkan macam sardin..dah tu..ada cerita menarik..sat..sat..

Penulis yang ketika itu bertugas sebagai Majistret di Kelantan secara kebetulan menziarah anak rakannya yang sakit di Hospital berkesempatan berbual dengan pemandu van berkenaan yang merupakan seorang Pensyarah di KL...Pensyarah ini memaklumkan kepada penulis bahawa hikmah daripada kemalangan tersebut baginya ada 3..

Yang pertama kalau nak berjalan jauh naik van, semua periuk belanga,pinggan mangkuk hatta dapur gas kena ikat kemas2..he..he..mungkin barang2 tu yang jadi punca kematian..he..he.

Yang kedua..nak jalan jauh jangan pakai tayar celup..he..he..depa nak murah dan jimat sebab tu guna tayar celup..

yang ketiga kalau nak jalan jauh kena konvoi..coz bila xcident ada kawan boleh tolong..he..he..ironinya yang hampa naik sampai 18 orang satu van tu sapa suruh..

nak jadi habuan, selepas 5 bulan pensyarah ni dihadapkan ke Mahkamah kerana memandu secara cuai sehingga menyebabkan 3 nyawa melayang..

Kali pertama pertuduhan dibacakan kepadanya dia hadir ditemani 13-20 Karkun tabliq atau kawan2 dia lah..hebat..depa naik kapal terbang pi Mahkamah..Selepas pertuduhan di baca kepada Pensyarah berkenaan..dia tak mau mengaku salah dan tak mau dibicarakan..pelik dan pening Majistret..

Majistret buat keputusan tangguh kes sebulan...

Kali kedua selepas sebulan dia hadir dengan 10-13 rakan..hebat lagi naik kapalterbang..
namun masih sama jawapan yang diberikan tak mengaku salah dan tak mau bicara...

Majistret tangguh lagi sebulan..

Selepas sebulan haya 3-4 rakan saja menemaninya..katanya depa mai naik kereta..
masih sama jawapanya..tangguh lagi sebulan...

Kali ni dia datang seorang diri, nampak letih dan sedih katanya mai naik bas..he..he..
Akhirnya dia setuju mengaku salah.. dan Mahkamah jatuhkan hukuman penjara sehari atau denda rm 500. Tercengang Pensyarah tu..katanya kalau dia tau serendah itu hukuman yang bakal dikenakan dah lama dia mengaku salah..Majistret menyatakan bahawa dia memang kesian kat pensyarah tu..tapi dah tak mau bagi kerjasama dia buli la..tanguh..tangguh dan tangguh..

Pensyarah tu kata dia habis banyak duit masa dan tenaga dek menunggu kes dia bila nak selesai..Jadi nak lebih jelas cari dan bacalah buku ni...*kisah dalam post ini disesuaikan secara bebas..harap maklum..

Tolong promote...

No comments:

Post a Comment