SELAMAT DATANG

Sunday, March 31, 2019

Bila hati disakiti..

Dalam hidup ini, segala-galanya terlalu subjektif..aku kerapkali mencari hikmah yang tersembunyi pada setiap kejadian tuhan yang terpaksa aku tempuh.Kadangkala jumpa hikmahnya, namun biasanya sampai ke sudah aku tak dapat mencari hikmah tersebut..satu kejadian tuhan yang aku renung dalam-dalam adalah uniknya  ciptaan Allah ni. Paling baik untuk aku angkat sebagai contoh adalah MANUSIA,satu ciptaan tuhan yang paling bertuah di dalam alam ini berbanding binatang,tumbuhan, hantu kak limah dan sebagainya.Manusia berbagai-bagai sungguh perangainya. disinilah terletak keunikannya itu, 

Sehingga kekadang aku geleng kepala bila menempuh atau berhadapan dengan manusia yang pelik ni..Aku selalu berkata,dalam hati, ishh ada jugak manusia macam ni.Selepas melihat kepelikan manusia sebegini biasanya untuk menggerak sabar yang kerap tidur, aku akan cuba senyum dan memujuk hati untuk terus sabar..sebab kesannya sangat buruk bila rasa sabar itu hilang.Dalam proses mencari hikmah tadi,seperti biasa persoalan yang muncul adalah,"Kenapa orang sebegini yang Allah utuskan untuk aku..kenapa ya

Lantas aku pun membuat kesimpulan mudah..mungkin seperti makanan gamaknya, jika sedap saja setiap hari mungkin kita akan jadi bosan..gamaknyalah.Jadi sesekali makanan yang kita makan tu dimasak agar tak sedap rasanya,mungkin kita akan segera komen..dahlah bayar mahal tapi tak sedap langsung,macam tu lah.kot..kepelbagaian sifat unik manusia ini boleh menceriakan suasana gamaknya,sikap manusia yang bila bercakap nak menang kat dia saja..orang kata macam ni,dia kata macam tu, orang kata macam tu,dia kata macam ni..dan bila diselak sejarah lampau, sah, dah memang jenis macam tu malah lebih teruk daripada tu.

bukan mudah nak berdepan dengan manusia jenis ni.semua yang orang buat,ada saja tak kena pada mata dia..akan tetapi bila dia sah-sah melakukan benda yang tak betul,pandai pulak dia simpan ketidakbetulan tersebut

Dan aku terlalu lemah dalam soal kepimpinan ni.walau pun boleh belajar perkara ini..tetap tak dapat menjadi perfect skill memimpin manusia ni..Kalau lembu senang, bagi penendang kat pungkoq tu,haa baru ada akai..dan bila rasa sabar tu semakin menipis tentulah buruk padahnya..rasa geram yang membuak-buak,benci,meluat yang bukan dibuat-buat.

Aku masih lagi terus belajar,menjaga bilamana betis diberi,bukan paha pula yang diminta. Sesungguhnya manusia ni memang bijak kerana Allah bagi otak..jika dia ambik otak lembu dan makan pun..lembu tu tetap bodo dan manusia ni tetap bijak..tapi janganlah sesekali lupa bahawa Allah lah yang paling bijak sana

Aku selalunya akan menghadam teguran,nasihat,ucapan yang baik-baik, entah kenapa memang aku suka,sebab aku rasa pemberi teguran dan nasihat itu bercakap untuk kebaikan kita, kerana jika niat nasihat itu untuk menjatuhkan seseorang elok ditegur pada ruang yang lebih luas dan bukanya pada ruang sempit yang bila bernafas pun rasa tak lepas.

Jika tak makan cili kenapa lah nak rasa pedas..Akhir kata, semua yang buruk,teruk,hina,tak reti,tak pandai,lemah adalah dari kelemahan diri ini.tetapi yang  baik dan sempurna itu tetap daripada Allah jua..Seekor toyol berkata "Ini bukan soal maluuuu..ini soal maruah saya,selepas dituduh kerana ketoyolannya, dan selepas beberapa lama, aksi ketoyolannya di buat semula..cuma kali ni aksi tersebut lengkap bersaksi..hebat bukan cerita ni..Wallahuaklam..

No comments:

Post a Comment