SELAMAT DATANG

Sunday, October 6, 2013

Jika ini takdirNYA..

Isnin 16 September 2013..8.53 malam..kuarters..

Hari ni hari cuti Hari Malaysia. Aku bercuti tapi tak pulang ke kampung..cukuplah lepak di sini, kemas-kemas apa yang patut..dan hari ni dah 18 hari wife di wad 7 A bilik no.2 katil no 6.Hospital Sultanah Bahiyah..Entahlah bila dia boleh balik..kesian dia,boring katanya..memanglah,sakit dan di tahan di wad..

Agak panjang untuk aku coretkan..tapi untuk rekod masa depan dan mungkin untuk berkongsi pengalaman,apalah salahnya..lagipun aku dah minta izin dari wife untuk aku kongsikan kisah ni..

Beberapa bulan lepas kami ke Putra Medical Centre untuk buat pemeriksaan bila wife mengadu sakit di bahagian perut dan mukanya pucat..di situ tekanan darah wife sangat rendah dan dia boleh pengsan jika tidak di tambah darah kami kongsikan dengan doktor bahawa dia ada masalah CYST hasil scan mendapati CYST tu semakin membengkak..jadi kami terus ke HSB untuk urusan tersebut..3 hari dia di tahan di wad 2 B..no. katil aku dah lupa..penat juga masa tu..pas keluar wad kami cuba berubat cara kampung..katanya kecut dah CYST tu..katanyalah..tapi itu jugak ihktiar..
ceria lagi masa ni..


Selang sebulan kemudian..dia sakit lagi..katanya disebelah kanan perut, dah seminggu sakit tapi di tahannya..lantas kami ke Klinik Rama di Guar Chempedak..scan apa tidak main tekan saja ooo wife kena apendik kata doktor tu..bagi ubat itu ini skali MC melayang 4,5 puluh..doktor minta datang balik jika sakit pula..masa tu cuma suntik ubat sikit..Jummat tu wife mengadu sakit lagi, dari rumah aku terus ke Bahagian Kecemasan HSB..check punya check CYST tu membengkak teruk..Apendik apa nya..masuk wad lagi..2B jugak..
Beberapa hari sebelum pembedahan..
  
Aku ambik cuti pada 21-24 Julai 2013 dan wad 2B cuma orang perempuan saja yang boleh jaga pesakit, jadi aku datang cuma pada waktu melawat saja..penat menunggu detik 12.30-2.00 petang dan 4.30 -7.30 petang..waktu melawat..masa ni pun kena tambah darah lagi..pelik aku ada Dracula kot yang dok hisap darah wife aku,pi mana habis darah dia..

Lepas keluar wad doktor bagi temujanji lagi..21 Ogos..sebenarnya doktor minta untuk buat pembedahan seminggu lepas keluar wad tapi nak raya punya pasal wife minta tangguh..

21 Ogos aku hadir sama masa temujanji tu..seperti yang di cadangkan wife di syorkan melakukan pembedahan membuang CYST..katanya dari scan yang di buat memang bengkak tu dah teruk,bernanah dan menekan rahim,tu yang sakit..dan kalau terpaksa doktor akan buang semuanya..CYST tu, Rahim,Ovari dan semuanya..maksudnya..

Ini kali ketiga wife menjalani pembedahan membuang CYST pada aku CYST macam kulat dalam bilik air, dia cepat membiak walau dah dibuang berakar dan membiak di rahim tu lah

Jadi doktor bagi tarikh 1 September 2013 untuk pembedahan..aku lebih bersedia untuk segala kemungkinan..dan belajar dari pengalaman kali ni aku bawa G.L untuk mintak first class..dapat..selesa la sikit..wife masuk wad pada 30 Ogos 2013..dia celebrate merdeka kat wad..1 September tu aku menunggu di wad..wife masuk bilik bedah jam 7.45 pagi..dia pesakit pertama menjalani pembedahan..jam 9.45 lebih kurang doktor telefon aku memaklumkan keadaan CYST tu teruk dah bernanah..jadi dia maklumkan lebih berisiko jika hanya CYST yang dibuang..untuk elak pembedahan kali keempat yang mungkin boleh menjadi barah..segala-galanya yang bersangkutan sistem peranakan wife perlu di buang..aku dah bersedia sembuh, dan sihat, lebih baik dari berteman rahim yang bermasalah untuk menderita sepanjang hayat..Pembedahan berakhir jam 1.45 ptg..kepanasan yang mungkin kesan ubat buat wife sedikit gelisah..Aku redha..apalah yang nak di kesalkan janji wife selamat..

Anak..ya anak..kami tidak lagi berpeluang menjadi ibu dan bapa..dan kami terlepas dari tanggungjawab dan amanah berat melahir,membesar dan mendidik anak..melainkan kami mengambil anak angkat..kesan pembedahan tu aku lihat pada bukaan hampir 20 cm..aku dapat lihat minggu lepas jahitan tu di tetas kerana berlaku sedikit pendarahan..dan katanya rabu ni 18 September akan di jahit semula..lama la wife aku di wad tu..aku sudi kepilkan foto-foto untuk tatapan umum..aku tak boleh ambik gambar jika tak penuh aku ambil..
Dah letih dah..

Sekali lagi paparan ni bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi sekadar berkongsi suka duka..malah aku yakin ramai lagi di luar sana yang senasib dengan kami..ingatlah kita hanya pelakon pada watak dan skrip yang Allah dah tentukan..redha sajalah..

Aku juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua staf2 Jabatan Kebajikan Masyarakat daerah Kota Setar dan staf2 Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah serta saudara mara yang hadir menziarah wife.. 

No comments:

Post a Comment