SELAMAT DATANG

Tuesday, June 4, 2013

Virus Kehidupan..

Selasa 4 Jun 2013 9.20 malam..

Masuk bulan 6 dah..Sesi 2013/2014 dah pun bermula kami mengorak langkah untuk sesi baru ni dengan penggunaan sistem KOHA di Perpustakaan...baik itu sampingan saja.

Aku baru menamatkan buku kelima yang aku baca tahun ni..Buku ni aku beli kat Hasani Alor Star..baru buka kedai tu...besttt tempat tu..banyakk bukuu..tajuk buku yang aku dah habis baca tu adalah.. "VIRUS KEHIDUPAN" tulisan wartawan penyiaran TV3..Mazidul Akmal Sidik..Tulisan tentang pengalaman beliau menjadi wartawan yang sering terlibat dalam operasi-operasi pencegahan jenayah oleh pihak berkuasa di seluruh Malaysia..Masalah-masalah dadah, mat rempit,GRO,isu sosial didedahkan dalam bentuk dialog yang sangat menarik..

Ada satu pengalaman beliau yang aku kagum...Dalam satu operasi membenteras penagihan dadah di satu kawasan..beliau bersama sepasukan polis terpaksa bersedia lebih awal untuk mencekup penagih..jam 9.00 malam berkampung dalam ladang kelapa sawit...tidur berlantai tanah...dengan serangan nyamuk dan mungkin binatang berbisa..tidurrr...jam 9.00 pagi esoknya bila penagih masuk ke "Port" mereka barulah serbuan dilakukan..bayangkan..Aku tak sanggup..Beliau menyatakan dalam buku tersebut tentang anggapan rakannya yang membayangkan betapa indahnya menjadi wartawan..mesti tidur kat hotel 5 bintang..beliau menjelaskan kepada rakannya bahawa anggapan itu sangat bertepatan..kerana bila tidur di lantai tanah dalam ladang kelapa sawit tu..beliau memandang ke langit..bukan saja 5 bintang , malah berlambak-lambak bintang beliau nampak..

Cuma kualiti jilidan buku ni agak teruk..terlerai berai tangal-menanggal , gam dia macam tak berkualiti..apa pun buku ni best,santai dan tak menjemukan...bacalah...
Lupa plak harganya RM 20.00 kot..

No comments:

Post a Comment