SELAMAT DATANG

Thursday, May 31, 2012

Jihad membina akhlak...

Hari ni Khamis 31 Mei 2012, cepatnya masa berlalu..Hari ni adalah hari terakhir minggu Pendaftaran Pelajar-pelajar Baru (MPPB) aku hadir dan menyaksikan majlis perasmian penutupannya petang tadi.Walaupun hari ni boleh balik jam 3.30 petang tapi jam 4.45 jugak aku  sampai di Kuartes...

kebetulan pula wife tak sihat jadi malam ni aku tersadai di sini...apa boleh buat...aku redha kerana allah dah takdirkan begitu...Sebenarnya ada satu kelainan yang aku rasa dalam diri..sejak kebelakangan  ni semuanya tentang perasaan...Aku ingin berjihad sebenarnya berjihad untuk menjadi manusia yang baik...lebih baik..berjihad untuk menjadi manusia yang sentiasa bersyukur sentiasa berterima kasih atas segala macam nikmat Allah...

Aku ingin menjadi manusia yang sangat sabar dalam menempuh ujian Allah yang pelbagai...aku ingin sekali untuk tidak mencela dan  mencari kelemahan manusia lain, Aku ingin sekali bersangka baik dengan semua orang ..cuba aku buang sekelumit pun rasa dendam pada orang, aku cuba untuk memohon dan memaafkan orang...terlalu sukarrrr...Aku cuba untuk berlapang dada, menerima apa saja takdir tuhan pun cukup sukar...aku hanya tau membuat pertikaian kenapa  aku..kenapa begini kenapa begitu...
Sukar sungguh nak menjadi manusia yang berakhlak sempurna...bila orang perlekeh aku, cukup sukar nak jadi orang yang sabar, bila orang buat silap, hati akan sentiasa dihasut Syaitan  minta aku supaya marahlah jangan tunggu... marah...sukar..sukar sukar sungguh untuk menjadi manusia yang baik, sukar untuk didik lidah untuk tidak mengumpat,mencela dan mengata  orang

macamana nak jadi orang  berakhlak mulia ya...Mungkin kalau orang mengumpat aku,aku diam, mungkin kalau hilang barang aku sabarrrr entahlah marilah kita berusaha membina nilai2 yang baik dalam diri...banyakan sabar, jaga lidah...jaga mata...jaga minda...

Aku baru perasan...perasaan ini muncul selepas aku membaca sebuah buku bertajuk "Secubit Halwa Penawar Jiwa  100 Kisah Kehidupan"   Kumpulan cerita2 benar yang menyentuh,membelai dan menyernihkan jiwa  susunan oleh Zakaria Sungib. Aku kena ulang banyak2 baca buku ni cukup dulu la kot nak solat Isyak  sekejap...
Kerana Akhlak boleh juga kita ke neraka

No comments:

Post a Comment