SELAMAT DATANG

Sunday, February 19, 2012

Memukat di Lubuk Harapan..part 1

18 Februari 2012 bersamaan hari Sabtu dan sekarang dah 9.17 malam..lokasi tetap sama..nak hujan lebat ni...

Kelmarin hari Jumaat aku berpeluang sekali lagi untuk turun memukat di Lubuk Harapan yang mungkin 10-20 tahun lagi akan jadi "parit besar", sampah semakin banyak dibuang ke dalam sungai. Cuma bezanya kali ni aku tak lagi turun manual sebaliknya menggunakan bot fiber yang aku beli di penghujung tahun lepas. Memang dah lama nak memilikinya. Dari zaman rakit batang pisang aku memiliki rakit tong minyak tanah dan kemudianya rakit kayu diapit dua tong besar, semuanya dah berkecai kerana terlanggar "bongkah ais", merapu la tu..
masa pukat  baru nak diangkat

Pannas terik jam 3.00 ptg
Imbangan badan perlu agar tidak terlentang ke sungai
dan selepas sekian lama berhajat memiliki bot fiber sampai habis ceruk internet aku robek untuk cari info kat mana boleh dapat bot, akhirnya aku beli area Mergong pada harga RM 7xx dengan dua pendayung berharga 9x semuanya diuruskan anak saudaraku..lega walaupun ada bantahan hebat atas pelaburan yang bersandarkan kepada minat dan hobi, mujurlah aku bukan kaki judi atau perempuan jika tak tentu aku dah buka kelab dangdut dah..minta simpanglah ya.

Ok pagi Jumaat lepas kami lapuhkan 12 pukat tanpa kaki menjejak dasar sungai, anak-anak lampam sebesar tapak tangan budak 5 tahun berkericau membelah benang pukat, jam 8.30 kami mula jam 10.00 kami mula mengumpul ikan yang lekat dijaring kemudian kami berehat hanya 12 ekor ikan lampam terjerut..mungkin sebab air sungai masih banyak.
Antara hasil tangkapan
mengangkat lebih mudah dari melabuhkannya

Selepas balik dari masjid kami turun untuk mengangkatnya, jadi banyak ikan yang kembong sebab koma lama  sangat..tak lah banyak sangat ikan yang kami dapat hari tu..mungkin aku nak tunggu ikan lampam tu besar sikit dan paras air yang lebih cetek..ok jumpa lagi.. 

No comments:

Post a Comment